این فروشگاه متعلق به شاپ نت است . به فروشگاه اینترنتی یاوران خوش آمدین ..... خلاصه ، جزوه ، کتاب و

محل لوگو

خلاصه کتاب تاریخ فلسفه ی اسلامی


خلاصه کتاب تاریخ  فلسفه ی اسلامی

خلاصه کتاب تاریخ فلسفه ی اسلامی

 

خلاصه کتاب تاریخ فلسفه ی اسلامی در قالب ورد:

 

تعداد صفحه:

89

 

بخشی از خلاصه:

 

فلسفه در اصطلاح:

 

1- یونان قدیم : به معنای عام که شامل تمام علوم حقیقی اعم از نظری و عملی می باشد

 

2-به معنای مابعد الطبیعه یا متا فیزیک : بخشی از فلسفه نظری که همان فلسه اولی یا علیا می باشد و موضوع آن موجود به ماهو موجود می باشد

 

فلسفه اولی مهم ترین بخش فلسفه نظری می باشد و بسیاری فلسفه حقیقی را همین بخش دانسته اند.

 

3-به معنای کاوش عقلی روشمند : شامل تمامی تلاشهای ذهنی که از روش تعقل استفاده می کنند می شود

 

این معنا اخص از معنای اولی می باشد

 

تعریف هایی برای فلسفه به معنای عام :

 

الف :استکمال نفس به وسیله شناخت حقایق موجودات از طریق برهان نه تقلید

 

اشکال :

 

پی بردن به کنه و ذات موجودات به گفته منطقیون ممکن نیست ؟

 

جواب :

 

مراد ما از شناخت موجودات علی ما هی علیها ،شناخت مطابق با واقع است .

 

نکاتی بر اساس تعریف مذکور :

 

-هدف فلسفه استکمال روح به وسیله شناخت حقایق موجودات از طریق برهان نه تقلید

 

-اگر شناخت مطابق با واقع نبود موجب استکمال روح نمی شود(علت قید ماهی علیها)

 

-خاصیت این تعریف برهانی بودن آن است و در دسترس همگی می باشد

 

-قید به قدر طاقت بشری ناظر به محددیت عقلانی آدمی است چون هرچند خطا هم نکند بیشتر از توانخود که نمی توانند به شناخت دست پیدا کند.

 

ب : شناخت عقلانی نظم عالم در حدی توان بشر برای تشبه به خدا

 

اشکال :

 

آیا صرفا با تحقیق فلسفی انجام دادن شبیه خدا می شویم آیا از آن جهت که لازمه این نوع تحقیق عمل طبق آن می باشد ، شبیه خدا می شویم ؟

 

جواب :

 

سقراط چون فضیلت و معرفت را یکی می داند گزینه اول را انتخاب می کند ول به نظر می رسد که نه خود علم حصولی تشبه به خدا ست و نه شرط کافی بلکه عمل بر طبق آن مورد نظر است.

 

استاد فنائي، در کتاب درآمدي بر تاريخ فلسفه اسلامي، ج1، ص10، اشکال کرده اند که: این تعریف(شناخت عقلانی نظم عالم) به سختی می تواند شامل اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن شود از رو این تعریف نیز تنها برای حکمت نظری مناسب است.

 

ج :فلسه از انسان ، جهانی عقلانی مثل جهان عینی می سازد.

 

اشکال :

 

این تعریف در حقیقت ، غایت علم فلسفه می باشد نه تعریف آن ؟

 

جواب :

 

تعریف از یک علم می تواند به سه صورت انجام شود :براساس موضوع ، روش و غایت

 

د :فلسفه یعنی شناخت انسان از نفس خود

 

این تعریف از کندی می باشد ، چون انسان عالم اصغر است در آمدی می باشد برای شناخت عالم بزرگتر

 

ه :اخوان الصفا :

 

فلسفه اولش دوست داشتن دانشهاست وسطش معرفت حقایق موجودات به قدر طاقت انسان و در انتها گفتار و کردار است بر وفق علم یا گفته اند حکیم کسی است که در اعتقاداتش از باطل ، در اخلاقش از فرو مایگی ،در افعالش از شر ،در اعمالش از لغزش و در صناعتش از سستی بپرهیزد.

 

لذا حکمت اشرف صناعات بعد از نبوت است.

 

روش تحقیق در فلسفه :

 

روش تحقیق هر علمی یعنی تعیین صدق و کذب گزاره های آن علم

 

اقسام روش تحقیق :

 

تجربی ، عقلی ، نقلی

 

روش عقلی : روشی که در تعیین صدق و کذب گزاره ها با روش استدلالی تعیین می شود که مقدمات آن از بدیهیات اند یا در نهایت به بدیهیات ختم می شوند.

 

فلسفه هم شامل تصورات و مفاهیم است و هم شامل گزاره ها و تصدیقات .مفاهیم اصلی همگی معقول ثانی اند و ربطی به حس ندارند تصدیقات هم از حس بر نمی آیند و به بدیهیات اولیه منتهی می شوند قواعد استدلال هم بدیهی اند یا از بدیهیات بر میآیند .

 

در فلسفه میان گردآوری و داوری تفاوت است .در مقام اول علاوه بر عقل می توان از وحی و شهود مدد گرفت برخلاف مقام داوری .

 

تاریخ نگاری فلسفه در عهد باستان :

 

نخستین فرد ارسطو در کتاب مابعد الطبیعه به صورت نقل آرای گذشتگان

 

بعد از شاگردش تئوفراستوس برای نخستین بار اثر مستقلی در تاریخ فلسفه قلم زد

 

در قرن سوم دیوگنس لائرتیوس و بعد از او اگوستین در این دوره آرای فلاسفه را گرد آوری می کردند .

 

تاریخ نگاری فلسفه در عهد جدید :

 

از رنسانس به بعد توجه به سیر تاریخی معرفت بشری توجه بیشتری شد .

 

در قرن 18 کانت برای شناخت فلسفه به امتداد تاریخ فلسفه نظر افکند

 

به نظر او علاوه بر گردآوری آرای فلاسفه رمینه پیدایش تفکر فلسفی و یافتن معیار های نقد فکر فلسفی مهم است .

 

تاریخ فلسفه جدید را بیشتر مدیون هگل در قرن 19 هستیم

 

او فلسفه را حقیقت واحد می داند که درگذر زمان تکامل یافته و اشکال مختلفی داشته است .

 

او تاریخ فلسفه را لازمه بلکه عین آن می دانست

 

او معتقد است نظام های فلسفی با هم ارتباط منطقی دارند و از دل هم بیرون می آیند

 

هر فلسفه ای محصول اوضاع زمان خود است لذا توجه به اوضاع اجتماعی و فرهنگی آن زمان مهم است

 

عناصر اساسی در تدوین تاریخ فلسفه :

 

-زندگی نامه فیلسوف به اجمال یا تفصیل(محل و زمان تولد وفات وقایع زندگی استادان معاصران و شاگردان)

 

-مهم ترین آثار

 

-مهم ترین آرا و اقوال ،تاثیر و تاثرات ، نقد آرای یاد شده

 

بررسی تاریخی هرچیزی عبارت است از بررسی سیر تحولی آن چیز یا مطالعه آن چیز در گستره زمان

 

گستره بررسی تاریخی :

..........

 

 

 



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



  انتشار : ۲۱ شهریور ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 167

برچسب های مهم

قم . صدوقی . زنبیل آباد این فروشگاه متعلق به شاپ نت است

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما